Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the identification of objectives that relevant for modern design. The author considers the characteristics of design as creative activity directed at satisfying the material and spiritual needs of people and focusing on the needs of the consumer. The author also traces the radical changes in the perspective on the methods and objectives of design activity that have manifested themselves since the beginning of the 20th century, when design acquires the status of a universal creative activity driven by a multitude of human and social needs as turned into meaningful objects and images. Following the general trend towards customization of consumption, design is highly needs-driven. It is recognized as a means of mass communication which is active in the sphere of consumption, regulated consumer activity, and serves as a mediator between the consumer and the producer. The need for the environmentally safe world is regarded by the author as a major social need of the modern consumer. The article outlines the tasks and objectives of modern design as imposed by the ecological orientation, the ecology of culture and human ecology, and which are to be met in the context of an increasing customization and greening of consumption. The author analyses the current design trends towards the natural needs of people and substantiates the validity of design in finding solutions to cultural- and human-ecology-related problems by pointing to the status of the need for cultural continuity, ethnic identification, and cultural diversity of the environment as essential human needs. The author sees it as relevant to develop the aspect of sustainable design that is directly connected with the issues of human ecology, oriented at creating the object environment conducive to creative talents development, favourably influencing the human and reflecting human values, as well as meeting the natural needs of people. One of the peculiarities of the current perspective on design is continuous adjustment of individual objectives, which is accounted for by the ever-changing demands of the individual and the society, and which can be viewed as a foundation for the effective development of design activity

Keywords:
design, design activity, enthnocultural identity, human ecology, sustainable design
Text

Введение

Более полувека в структуре Российского государственного университета сервиса (первоначально Московского технологического института бытового обслуживания населения) существуют подразделения, осуществляющие подготовку специалистов в области дизайна. С 1962 года на художественно-технологическом факультете велась подготовка художников-технологов по специальности «Художественное оформление тканей и изделий из них», позднее добавились специалисты в области проектирования изделий из кожи, трикотажных изделий. Когда была введена новая специальность «Дизайн», на факультете стали выпускать специалистов в области дизайна костюма, графического дизайна, промышленного дизайна, дизайна среды. Сейчас на кафедре «Художественное проектирование предметно-пространственной среды» готовят бакалавров по направлению подготовки «Дизайн» различных профилей в соответствии с ГОС третьего поколения. За эти годы неоднократно возникал вопрос, насколько правомерно существование дизайна в структуре вуза, специализирующегося в области сервиса. Изначально такого вопроса не было — с первых лет существования художественно-технологического факультета, в отличие от Московского текстильного института им. А. Н. Косыгина, Московский технологический институт готовил художников-технологов для работы в ателье — не для массового производства, а для службы быта. Эта направленность определяла особенности и содержание учебных программ и методик обучения.

Со временем, особенно с введением специальности «Дизайн», а также с изменениями в самой сфере сервиса в 1990-е гг. на первый план вышли новые задачи, связанные с методологией именно дизайн-образования. В новых условиях рыночной экономики выпускники по специальности «Дизайн» находили себе применение в самых разных профессиональных областях, так или иначе связанных с проектной деятельностью. Сейчас связь дизайна и сферы сервиса кажется, на первый взгляд, не очевидной. Одна из задач данной статьи как раз заключается в том, чтобы доказать правомерность и логичность дизайн-образования именно в вузе, специализирующемся на подготовке специалистов в области сервиса. Речь пойдет не о тематике конкретных курсовых и дипломных проектов, предназначенных для реализации в области сервиса и туризма, а об основополагающих принципах, сущности дизайн-деятельности.

References

1. Avanesova, G. A. Servisnasia deiatel’nost’: Istoricheskaia i sovremennaia praktika, predprinimatel’stvo, menedzhment [Service activity: a historical and current perspectives, entrepreneurship, management]. Moscow: Aspekt Press Publ., 2005. P.318.

2. Aronov, V. R. Kontseptsii sovremennogo dizaina. 1990-2010 [Concepts of modern design. 1990-2010]. Moscow: Artproekt Publ., 2011. P.224.

3. Genisaretskii, O. I. Ekologiia kul’tury: Teoreticheskie i proetnye problemy [Cultural ecology: Theoretical and project issues]. Moscow: Put’ Publ., 1991. P.153.

4. Glazychev, V. L. Dizain kak on est’ [Design as it is]. Moscow: Evropa Publ., 2006. P.320.

5. Ermilova, D. Iu. Ekologicheskoe napravlenie v sovremennom dizaine odezhdy [Modern sustainable principles as applied to garmet design]. Sbornik nauchnykh trudov «Problemy dizaina kostiuma i puti ikh issledovaniia» [Collection of articles «Approaches to garment design issues»]. Moscow: GASBU Publ., 1997. pp.12-40.

6. Zarakovskii, G. M. Tekhnicheskaia estetika i dizain. Slovar’ [Industrial aesthetics and design. Glossary]. Moscow: Akademichskii proekt, Kul’tura Publ., 2012.

7. Zarakovskii, G.M., and Penova, I. V. Teoretiko-metodologicheskie osnovy analiza vliianiia dizaina na kachestvo zhizni liudei [Analysing the impact of design on the quality of human life: theoretical and methodological foundations]. Retrieved on September 22, 2013 from http://www.advtech.ru/vniite/stat.php?p=8

8. Kantor, K. M. Pravda o dizaine: dizain v kontekste kul’tury doperestroechnogo tridtsatiletiia 1955-1985: istoriia i teoriia [Truth about design: design in the context of pre-perestroika decades 1955-1985: history and theory]. Moscow: Anir Publ., 1996. P.284.

9. Karnaukhova, V.K., and Karnaukhova, T. A. Servisnaia deiatel’nost’: uchebnoe posobie [Service activity: a study guide]. Moscow: IKTs «MarT» Publ., Feniks Publ., 2010. P.254.

10. Kulaikin, V.I., and Kalinicheva, M. M. Dukhovnyi aspect dizaina kak factor formirovaniia sotsiokul’turnoi lichnosti [Spiritual aspects of design as contributing to formation of a sociocultural personality]. Dizain. Ergonomika. Servis [Design. Ergonomics. Service]. Issue 2. Moscow: VNIITE Publ., 2009. pp. 3-12.

11. Kur’erova, G. G. Ital’ianskaia model’ dizaina. Proektno-poiskovye kontseptsii vtoroi poloviny XX veka [Italian model of design. Design-search concepts of the second half of the 20th century’. Moscow, VNIITE Publ., 1993. P.154.

12. Kur’erova, G. G. Ekologiia predmetnogo mira kak strategiia dizaina v postindustrial’nyi period [Objective world ecology as a design strategy in the postindustrial period]. Moscow: VNIITE Publ., 2008. P.131.

13. Mosorova, N. N. Filosofiia dizaina: sotsial’no-antropologicheskie problemy [Philosophy of design: socioanthropological issues]. Actorefereat dissertatsii doktora filosofskikh nauk [Doctoral thesis: authr’s abstract]. Ekatirenburg:, 2001.

14. Osnovnye terminy dizaina: Kratkii spravochnik-slovar’ [Design basic terminology: concise reference book and glossary]. Moscow: VNIITE Publ., 1988. P.89.

15. Shchedrovitskii, G.P., Genisaretskii, O.I., Glazychev, V.L. et al Teoriia dizaina: teoreticheskie i metodologicheskie issledovaniia v dizaine [Theory of design: theoretical and methodological research]. Moscow, 2008. P.372.

16. Gronert S. Die bessere Form. // Form. 1989. № 125. S. 8-10.

Login or Create
* Forgot password?