Abstract and keywords
Abstract (English):
Research and practice show that special-purpose programmes designed to promote tourism development at a regional level are generally aimed at improving industry and infrastructure in a targeted region. These tasks, as well as the issues of hotel, public catering and other service quality enhancement, are focal for developers of strategies and targeted programmes of regional tourism development. Besides tourist industry development, policy papers address marketing issues, such as, for example, the development, positioning and promotion of the tourist product. However, the issues concerning the tourist service quality and the hospitable atmosphere in the environment external to a tourism enterprise receive little attention. Experience shows that tourists value not only the service quality as provided by tourist-oriented enterprises but also the friendly and welcoming attitude of the local people, which, combined, serve to create a unique atmosphere of general hospitality. UNWTO regards the ethics of tourism development as important and indispensable. With this in mind, the authors of the article raise the problem of a hospitality standards complex development which, applied at a regional level, should include provisions to be implemented by the tourism industry and infrastructure participants to improve service. The authors hold that a standards complex will ensure a synergetic approach to the creation of a unique atmosphere of hospitality in a region, and assert that the content of the standards be based on the provisions of international legal acts and the legal and regulatory framework in effect in a particular region. A model of the standards is demonstrated in the context of the Yaroslavl region.

Keywords:
region, tourism, standard, hospitality, safety, barrier free environment, informational support
Text

Феномен гостеприимства изучается многими учеными [5]. Стандартизация в этом объекте исследований применялась в отдельных секторах, прежде всего, к определенным услугам. Разработка стандартов гостеприимства должна быть направлена на формирование в регионе среды, благоприятной для пребывания туристов и обеспечивающий должный уровень комфорта и безопасности. Основой разработки подобных стандартов выступают международные кодексы и правила, а также нормативно-правовая база региона, в которой закреплены отдельные положения, по сути, влияющие на отдельные элементы атмосферы гостеприимства в регионе.

 

Всемирная туристская организация разработала и 1 октября 1999 г. приняла Глобальный этический кодекс туризма. Этот глобальный документ служит целям формирования общей благоприятной среды гостеприимства. В соответствии с положениями этого документа можно утверждать, что основными направлениями разработки стандартов гостеприимства должны стать:

 

  • информационная доступность турпродукта региона для российских и иностранных туристов и экскурсантов;
  • безопасность пребывания на территории региона и туристских маршрутах, экологическая безопасность;
References

1. Crawford All. Hospitality operators´ understanding of service: a qualitative approach // International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 25 (1). 2013.

2. Gomes C.F., Yasin M.M., Lisboa J. V. The effectiveness of hospitality service operations: measurement and implementation concerns // International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 19 (7). 2007.

3. Gray B.J., Matear Sh.M., Matheson Ph.K. Improving the performance of hospitality firms // International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 12 (3) 2000.

4. Ingram H., Grieve D. Exploring the nature and effects of perception and image in hospitality and tourism // Worldwide Hospitality and Tourism Themes. Vol. 5 (1). 2013).

5. Lashley C. Discovering hospitality: observations from recent research // International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research. Vol. 1 (3). 2007.

6. Yeung S. Hospitality ethics curriculum: an industry perspective // International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 16 (4). 2004.

Login or Create
* Forgot password?