AN ANALYSIS OF NORMATIVE LEGAL DOCUMENTS REGULATING JOB MANAGEMENT PROCESSES IN THE CONSUMER SERVICES SPHERE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the analysis of the standard and legal documents regulating processes of the organization of work in the sphere of consumer services which was carried out in the framework of the development of a branch frame of qualifications in the consumer services sector. The need for a change in the operating system of qualifications for the sphere of consumer services is considered. Special attention is paid to the consideration of standard and legal documents regulating the order of development, approval and implementation of professional standards, coordination of interaction of all the parties interested in the development and approval of the standards. A characteristic of the professional standard is given, and its contents are considered. The authors provide an analysis of the uniform tariff and qualification reference books (as approved in 1984–1986 and a number of issues approved in 1996) for the sphere of consumer services, and substantiate the need for a replacement of these reference books by a system of professional standards. At present, there is no monitoring of the changes of requirements for Russian consumer services’ structure of working professions, knowledge and skills of workers, nor is there an institutional reinforcement or a timely introduction of these changes into the system of education.

Keywords:
consumer services, professional standard, levels of qualifications, branch frame of qualifications, uniform tariff and qualification reference book
Text

Проблемы обеспечения бытового обслуживания квалифицированными рабочими кадрами с течением времени все более обостряются, увеличивается разрыв между требованиями рабочего места к знаниям и умениям работников и теми знаниями и навыками, которые работники приобретают в системе профессионального образования. Этот разрыв приводит к увеличению затрат работодателей на профессиональную подготовку и адаптацию принимаемых молодых рабочих после окончания ими учреждений профессионального образования, к снижению профессиональной мобильности работников. Современное развитие бытового обслуживания опережает существующую систему требований к составу рабочих профессий, их компетенциям.

Многие существующие требования к профессиям безнадежно устарели, некоторые из них были сформированы 20 и даже 30 лет назад.

Для приведения содержания и структуры профессионального образования в соответствие с потребностями рынка труда с середины 90-х гг. ХХ в. ведется работа по разработке профессиональных стандартов.

Профессиональные стандарты необходимы для достижения качества рабочей силы, необходимого для реализации государственной политики инновационного развития экономики и обеспечения ее конкурентоспособности, для повышения эффективности и качества государственного профессионального образования за счет обеспечения большего соответствия федеральных образовательных стандартов и программ профессионального обучения, разрабатываемых на основе нормативно-правовых документов, требованиям, предъявляемым работодателями к знаниям, умениям и навыкам работников.

References

1. Edinyy tarifno-kvalifikatsionnyy spravochnik rabot i professiy rabochikh. (Vyp. № 01, 02, 03, 10, 21, 40, 44, 45, 46, 66, 69), Kvalifikatsionnyy spravochnik professiy rabochikh, kotorym ustanavlivayutsya mesyachnye oklady [Elektronnyy resurs]. http://base.consultant.ru/cons/cgi/online./ (data obrashcheniya: 01.04.2014).

2. Zaytseva N.A., Kopylov Yu.V., Ogneva S.V., Subbotina E.V. Sotsial´no-ekonomicheskiy mekhanizm formirovaniya i obespecheniya kachestva rabochey sily turistskoy industrii. Monografiya. M.: FGBOU VPO RGUTiS, 2012.

3. Ministerstvo truda i sotsial´noy zashchity Programmno-apparatnyy kompleks «Professional´nye standarty» [Elektronnyy resurs] http://profstandart.rosmintrud.ru/reestr-professionalnyh-standartov/ (data obrashcheniya: 22.05.2014).

Login or Create
* Forgot password?