ANALYSIS OF THE RELEVANCE OF WORK TYPES IN THE FIELD OF SERVICE AND CONSUMER SERVICES TO THE STANDARDS OF PROFESSIONAL EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
This article was prepared according to the results of the scientific research conducted at Russian State University of Tourism and Service in the framework of the research project «Development of the project sectoral qualifications framework in the field of public services». The need to develop sectoral qualification frameworks is due to the need of the strategy of learning throughout life in the light of technical, technological, economic and other changes in service in general and consumer services in particular. Detailed design of the project was preceded by an exploratory phase, which main objectives were: 1) the study of the content of the federal state educational standards of primary, higher and vocational education in relation to the area of service and consumer services by parameters such as the type and characteristics of the professional activity of graduates and professional competences; 2) identification of ways to achieve the appropriate level of qualification by type of employment in consumer services by major industry groups in services in accordance with the levels of the educational system (VPO, SPO, NPO). The results obtained by the authors at the research stage formed the basis of this article. The empirical base of the study was the educational standards of professional education, which can be used directly or indirectly for the analysis of the requirements for professional activities of employees in the service, especially public services. Particular attention is paid to appropriate content types of jobs in the service and consumer services, for which the requirements are set out in the drafts of improved federal state educational standards of higher education. The result of the study was the authors´ model of continued professional education in the field of services and consumer services.

Keywords:
educational standards, professional standards, sectoral qualification framework, consumer services
Text

В нашей стране на сегодняшний день одной из ключевых проблем в сфере профессионального образования является несоответствие фактически получаемых результатов профессиональной подготовки требованиям и ожиданиям бизнес-сообществ различных отраслей и сфер деятельности [1; 2]. По мнению большинства специалистов, «краеугольный камень» данной проблемы кроется в разногласиях содержания образовательных и профессиональных стандартов. В большинстве случаев образовательные стандарты базируются на профессиональных стандартах. Однако и профессиональные стандарты зачастую «далеки от идеала» и не соответствуют общей концепции экономического развития отраслей. В ряде случаев они вообще отсутствуют или нуждаются в очень серьезной переработке. К числу таких отраслей можно отнести и отдельные отрасли сферы сервиса, включая бытовое обслуживание населения.

Важным шагом на пути разработки профессиональных стандартов в сфере сервиса и бытового обслуживания населения является работа по созданию отраслевой рамки квалификаций бытового обслуживания населения и наращиванию суммарного квалификационного капитала отрасли. Во многих странах системы национальных и отраслевых квалификаций:

—   содержательно связывают требования работодателей к трудовым компетенциям работников и результатам обучения;

—   описывают с единых позиций квалификационные требования при разработке профессиональных и образовательных стандартов;

References

1. Platonova N.A., Bushueva I.V., Krivosheeva T.M., Kharitonova T.V. Monitoring kontrolya i otsenki kachestva obrazovaniya. Monografiya. M.: FGBOU VPO «RGUTiS», 2013.

2. Fedulin A.A., Platonova NA., Krivosheeva T.M., Kharitonova T.V. Praktika vnedreniya obshchestvennogo monitoringa kontrolya i otsenki kachestva obrazovaniya. Monografiya. M.: FGBOU VPO «RGUTiS». 2013.

3. PapandreouA. An Application of the Projects Approach to EFL//English Teaching Forum. 1994. Vol. 32. №3. P. 41-42.

Login or Create
* Forgot password?