Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the system of education in the republic of Turkmenistan, the stages of its reform undertaken in the past decade and problems arising from the changes in the first years of the country´s independence. Particular attention is paid to such issues as decreased time of training, unsatisfactory volumes of subjects, teachers dismissal as a consequence, the transition from five to two-year training in higher education institutions, bringing students to harvest cotton during the school year, weak material and technical base of educational institutions, lack of equipment, lack of complete sets of textbooks, etc. The article presents the main indicators of the state and development of the education system at the moment. Considered in detail are the system of primary, secondary and higher education, their specific features. Particular attention is paid to the importance of establishing private universities in the country as a necessary element of competition in the education market and to attract highly qualified teachers from Turkmenistan and from abroad. The author identifies the need to analyze the structure of demand for labor, in order to plan the number of graduates of vocational education institutions in accordance with the needs of the labor market. The author highlights the essence of the reforms in education in the country at the present stage. The article stresses the need for further modernization of the contemporary system of education in Turkmenistan to ensure all segments of the economy are supplied with highly qualified specialists and, as a result, successful integration into the system of international economic relations is taking place.

Keywords:
education, public policy, reform, priority
Text

Роль образования в современном мире нельзя недооценивать, поскольку этот процесс необходим в равной степени значимости как для самого человека, так и для развития страны.

Туркменистан — независимое нейтральное, динамично развивающееся государство в Центральноазиатском регионе, имеющее выгодное географическое положение, обладающее значительными минерально-сырьевыми ресурсами, производственным, экономическим, кадровым потенциалом и развитой инфраструктурой. Население Туркменистана составляет более 6,2 млн человек. Туркменистан — многонациональное государство. В стране проживают представители более 100 наций и народностей [6].

Туркменистан обрел независимость 27 октября 1991 г. В первые годы независимости в Туркменистане была принята экономическая программа «10 лет стабильности», которая включала такие целевые национальные программы, как «Зерно», «Здоровье», «Образование», «Новое село» и т.д.

Реформа системы образования в Туркменистане началась 3 мая 1993 г. под предлогом необходимости избавления от коммунистической идеологии с объявления программы «Билим» (Образование). В соответствии с ней средние школы были переведены с десяти на девятилетнюю программу обучения, и начался перевод туркменского алфавита с кириллицы на латинскую графику. Отдельные предметы (физкультура, обществоведение)

References

1. Pervye shagi reformy Turkmenskogo obrazovaniya. Mezhdunarodnyy zhurnal «Turkmenistan». 2007.. № 9-10 (30-31).

2. S. Gorak. Reformy obrazovaniya v Turkmenistane: blagie namereniya, slaboe soderzhanie? URL: http:// www.fergananews.com/articles/7907 (data obrashcheniya: 25.03.2014).

3. Elektronnaya gazeta «Turkmenistan: zolotoy vek». URL: http://wwwturkmenistan.gov.tm/?id=5941 (data obrashcheniya: 01.04.2014).

4. Korradini M., Dergunova I. Turkmenistan. Obzor professional´nogo obrazovaniya i obucheniya i rynka truda. Evropeyskiy fond obrazovaniya /EFO/ May 2012 g.

5. Radio Ozodi [Radio Ozodi]. URL: http://ras.ozodi.org/content/article/24922321.html (data obrashcheniya: 25.01.2014).

6. Ofitsial´nyy sayt Ministerstva Inostrannykh Del Turkmenistana [The official website of the Ministry of Foreign Affairs of Turkmenistan]. URL: http://mfa.gov.tm/ra/turkmenistan-ra/genral (data obrashcheniya: 25.01.2014).

7. Ammaniyazova L. Chelovecheskiy kapital v Turkmenistane: sostoyanie i prognozy. Sovmestnyy proekt fonda «Nasledie Evrazii», Departamenta informatsii i pechati MID Rossii i Tret´ego Departamenta stran SNG MID Rossii, http://www.fundeh.org/files/projects/elements/80/amanniyazova.pdf (data obrashcheniya: 27.01.2014).

8. Korradini M., Dergunova I. Turkmenistan - obzor sistemy professional´nogo obrazovaniya i obucheniya i rynka truda, EFO, may 2012 g. http://www.etf.europa.eu/webatt.nsf/0/FD47BD45ED215CF3 C1257A720056B93B/$file/Turkmenistan%20VET%20&%201abour%20market_RU.pdf (data obrashcheniya: 27.01.2014).

Login or Create
* Forgot password?