THE ROLE AND PLACE OF ADVANCED PROFESSIONAL TRAINING IN THE SYSTEM OF TOURISM EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper analyzes the problems and prospects of the development of the system of advanced professional training in tourism. One of the problems of the tourism industry, which is closely related to the activities of specialized educational institutions, is the disparity between the nature of demand and supply in the labor market industry. The necessity of improving the system of vocational education and the transition to a practice-oriented teaching, the development of new educational programs for advanced professional training and the introduction of new teaching methods are substantiated. The main problems to be solved in the system of advanced professional training in tourism are revealed. It is noted that advanced professional training in tourism for teachers will establish a system of continuing education, enabling them to learn new technologies and skills needed to manage a successful teaching in the present conditions, and to enhance students’ employability and subsequent successful career in tourism.

Keywords:
advanced professional education and training of tourism personnel, continuing professional education
Text

Как отмечалось на конференции «Современная модель профессионального туристского образования и ее законодательное обеспечение», решение всех актуальных проблем туризма прямо связано с качеством подготовки профессионалов отрасли [1].

Современная модель профессионального туристского образования, актуальные проблемы и направления развития отечественной системы подготовки туристских кадров, инновационные подходы в подготовке кадров для туриндустрии — все эти вопросы чрезвычайно актуальны.

Дополнительное профессиональное образование (ДПО) в сфере туризма предназначено для региональной и местной администрации, сотрудников государственных учреждений и общественных организаций, связанных с туристской отраслью, сотрудников коммерческих организаций в сфере туризма, профессорско-преподавательского состава вузов, наконец, для студентов.  

При Департаменте образования г. Москвы аккредитовано более десяти учебных заведений (в том числе вузов), которые проводят программы дополнительной профессиональной подготовки и переподготовки кадров для индустрии туризма.

Особое место в развитии системы ДПО в сфере туризма занимает ФГБОУ ВПО «Российский государственный университет туризма и сервиса», ведущий активную политику в данной области. В частности, можно отметить начатую в июне 2012 года программу обучающих семинаров с привлечением профессионалов туристско-гостиничной отрасли, проводимых по инициативе Комитета по туризму и гостиничному хозяйству г. Москвы. Целью данной программы, по заявлению организаторов, является повышение уровня профессиональной подготовки кадров для туристско-гостиничного комплекса столицы. Реализация этой цели достигается путем последовательного решения следующих задач: внедрения современных механизмов и новых моделей управления в туризме, расширения ассортимента и повышения качества туристских услуг.

References

1. V Sovete Federacii obsudili problemu podgotovki kadrov dlja turizma: Informac. coobshhenie ot 20.05.2010 // www. council.gov.ru [Oficial’nyj sajt Soveta Federacii RF]. [The Federation Council discussed the issue of training for tourism: information. Message from 20.05.2010 // www.council.gov.ru [official website of the Federation Council of the Russian Federation]. (Accessed May 26, 2013).

2. Gorjacheva T. K. Razvitie regional’noj sistemy professional’noj podgotovki turistskih kadrov v otkrytoj obrazovatel’noj srede: [The development of a regional system of training tourism personnel in an open learning environment] Author. dis. Dr. Moscow, 2007.

3. Polevaja M. V. Modernizacija sistemy podgotovki kadrov dlja industrii turizma [Modernization of the system of training for the tourism industry], M.: OOO «Tehnologii strategicheskogo menedzhmenta», 2011.

4. Polevaja M. V. Osobennosti podgotovki kadrov dlja industrii turizma: otechestvennyj i zarubezhnyj opyt. [Features of the training for the tourism industry: domestic and foreign experience]. «Technology Strategic Management», 2009.

5. Sakun L. V. Teorija i praktika podgotovki specialistov sfery turizma v razvityh stranah mira: Monografija [Theory and practice of training of tourism in the developed world], Monograph. Kiev: AIDP, 2004.

6. Saharchuk E. S. Social’nye posledstvija razvitija turizma: Monografija [The social consequences of tourism development], Monograph / Federal’noe agentstvo po obrazovaniju, Federal’noe gos. obrazovatel’noe uchrezhdenie vysshego prof. obrazovanija «Rossijskij gos. un-t turizma i servisa» [Federal Agency for Education, the Federal State institution of higher professional Education “ Russian State University of Tourism and Service, Moscow, 2009.

Login or Create
* Forgot password?