ACADEMIC MOBILITY OF RUSSIAN HE STUDENTS (CASE STUDY: RUSSIAN STATE UNIVERSITY OF TOURISM AND SERVICE)
Abstract and keywords
Abstract (English):
With the process of European Integration of Higher education under way and the Russian Federation building up social, political, economic and cultural relations with its European partners, the development of intraurban, domestic and international academic mobility of Russian HE student is gaining momentum, attracting increasing numbers of HE institutions. The article analyses student academic mobility, focusing on the concepts of ‘mobility’ and ‘academic mobility’ as well as the students’ stance on academic mobility and the state policy in regard to the phenomenon. The author researches the dynamics of the Russian State University of Tourism and Service student participation in mobility schemes and presents the data collected in the course of a theme pilot testing surveying undergraduate and post-graduate students of the targeted university.

Keywords:
mobility, academic mobility, international academic mobility, students, masters, post-graduate students, Bologna process.
Text

Глобализация — это ключевая реальность XXI века, которая затронула все сферы жизнедеятельности человека. Ярким примером влияния глобализации на сферы образования и науки является Болонский процесс (создание единой Европейской зоны высшего образования), неотъемлемым элементом которого является академическая мобильность.

Основными субъектами академической мобильности выступают:

  • обучающиеся всех уровней образования (бакалавриат, специалитет, магистратура, аспирантура);
  • профессорско-преподавательский состав вуза;
  • администрация высшего учебного заведения.

В данной статье мы более подробно проанализируем академическую мобильность обучающихся российских вузов. Основными целями и задачами академической мобильности обучающихся вузов являются:

  • формирование у студентов, магистров и аспирантов на основе компетентностного подхода своей образовательной траектории;
  • выбор обучающимися учебного заведения в соответствии со своими способностями, устремлениями, профессиональной мотивацией и другими социальными и личностными потребностями;
  • выбор обучающимися в рамках ООП предметов, курсов, дисциплин (модулей);
  • обмен научным и культурным потенциалом, ресурсами, технологиями обучения и другими познаниями в области обеспечения интеллектуального и компетентностного роста.

Участвуя в программах академической мобильности, студенты, магистры, аспиранты, как отмечается в документах, регламентирующих Болонский процесс (в том числе и академическую мобильность), получают новый академический и культурный опыт, доступ к более качественным образовательным услугам.

Содействие и поощрение международной академической мобильности способствует формированию качественно новых трудовых ресурсов, способных занять достойное место на мировом рынке труда, а также существенно повлиять на качество трудовых национальных ресурсов.

References

1. Galichin V. A., Karpukhina E. A., Matveev V. V., Sugakova A. P. Akademicheskaia Mobil’nost’ v Usloviiakh Internatsionalizatsii Obrazovaniia [Academic Mobbility in the Context of Educational Internationalization]. Moscow: Universitetskaia kniga Publ., 2009. 460 p.

2. Anan’eva T. N. Innovatsionnaia deiatel’nost’ UMO [Curriculum & Instruction Department as an Innovator]. Obrazovaniia v oblasti servisa i turizma: sbornik statei posviashchen 20-letiiu Uchebno-metodicheskogo ob’’edineniia uchebnykh zavedenii Rossiiskoi Federatsii po obrazovaniiu v oblasti servisa i turizma [Training in Service and Tourism: a collection of articles dedicated to the 20th anniversary of the Education in Service and Tourism Board]. Moscow: ITs «Maska» Publ., 2008. pp. 14-19.

3. Artamonova Iu.D., Demchuk A. L. Razvitie akademicheskoi mobil’nosti v vuzakh Rossii i FGOS [Developing HE academic mobility in Russia in the context of the federal state educational standards]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia]. 2012. № 12. pp. 3-14.

4. Pinigina O. N. Studencheskaia mobil’nost’ kak factor povysheniia kachestva obucheniia inostrannym iazykam i mezhkul’turnoi kommunikatsii v vuzakh [Academic mobility as a contributor to the quality of foreign language learning and cross-cultural competences in higher educational institutions]. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa [Bulletin of The Association of the Institutes of Tourism and Service]. 2012. № 4. pp. 33-37.

5. Sorokin P. Sotsial’naia stratifikatsiia i mobil’nost’ [Social stratification and mobility]. Chelovek, tsivilizatsiia, obshchestvo [Individual, civilization, society]. Moscow, 1992. pp. 45-56.

6. Fedulin A. A. Rol’ FGOU VPO «Rossiiskii gosudarstvennyi universitet turizma i servisa» v razvitii obrazovaniia v oblasti turizma i servisa [The role of the Russian State University of Tourism and Service in the development of service and tourism training]. Obrazovaniia v oblasti servisa i turizma: sbornik statei posviashchen 20-letiiu Uchebnometodicheskogo ob’’edineniia uchebnykh zavedenii Rossiiskoi Federatsii po obrazovaniiu v oblasti servisa i turizma [Training in Service and Tourism: a collection of articles dedicated to the 20th anniversary of the Education in Service and Tourism Board]. Moscow: ITs «Maska» Publ., 2008. pp. 8-13.

Login or Create
* Forgot password?