A MODEL OF PROFESSIONAL TRAINING IN TOURISM IN THE SYSTEM OF TERRITORIAL BRAND FORMATION AND PROMOTION (CASE STUDY: THE CITY OF BELGOROD AND THE BELGOROD REGION)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article proposes a model of professional training development, as applied to professional training in tourism. The model provides for the peculiarities of a transboundary region and enhances the attractiveness of urban areas as centers of scientific and educational tourism. The authors systematize the modes of formation and promotion of the city of Belgorod’s tourist brand incorporating a variety of tourism types. Special attention is paid to identifying innovative approaches to an integration of educational and research activities at HE institutions offering professional training in tourism. The authors suggest revising the content of the «educational quality» concept, and claim that its tasks, objectives, technologies, forms and educational strategies be differently interpreted in the light of educational transformations. With the view to improving the quality of professional training in tourism and educational process optimization, the authors insist that innovative teaching strategies, on-site learning, academic exchange and students’ apprenticeship in Russia and abroad should be recognized as the major contributors. The authors conclude that among the most valuable in the context of tourist activity and employability-enhancing competences are design and destination management skills. In this regard, the authors demonstrate the process of industry-specific education content formation in general and concerning skills in tourist destination management in particular. The rationale for developing the content of a training module connected with territorial tourist brand formation is based on the conceptual definition of the specifics of tourist activity types and a consideration of the existing and potential major target tourist flows. The authors emphasise the role of excursion-and-education programmes in the implementation of the educational evolution as outlined in the article.

Keywords:
territorial brand, training programme, scientific and educational tourism, tourist attractiveness, education in tourism
Text

Введение

В современных условиях туризм занимает все более важное место в числе стратегических направлений диверсификации экономки многих регионов России. При этом траектория развития туристской деятельности будет определяться с учетом территориальных и ресурсных особенностей, имеющейся законодательной базы и многих других факторов, способствующих формированию эффективного туристского пространства. Усиление роли туризма в экономике регионов актуализирует необходимость критического осмысления и научного обоснования процессов, происходящих в этой сфере, а также создания эффективной и гибкой модели профессионального туристского образования, обеспечивающей подготовку кадров, конкурентоспособных на международном рынке.

Туристская деятельность, с одной стороны, характеризуется высокой трудоемкостью, а с другой — выступает в качестве важного регулятора уровня занятости населения. При этом состояние рынка рабочей силы в сфере туризма определяется такими социально-экономическими факторами, как изменчивость спроса на профессии в индустрии туризма, отсутствие мониторинга и планирования для определения реальных потребностей в специалистах, которые будут востребованы в стратегической перспективе. В этих условиях эффективная модель профессионального туристского образования должна быть направлена на решение задач насыщения рынка труда компетентными, мобильными и конкурентоспособными кадрами, мотивированными на производительный труд, гарантирующий экономический эффект (рис. на с. 46).

References

1. Issledovanie problem marketingovykh kommunikatsii v proektirovanii ustoichivogo imidzha khoziaistvuiushchikh cub’’ektov [On research into the problem of marketing communications in designing a sustainable image of a business entity]. Vestnik Belgorodskogo universiteta kooperatsii, ekonomiki i prava [Bulletin of the Belgorod University of Cooperation, Economy and Law]. - 2012. -№ 4. - pp. 67-72.

2. Sakharchuk, E. S. Klientoorientirovannie kompetenstii professional turizma [Customer-oriented competences of a professional tourism industry employee]. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa [Universities for Tourism and Service Association Bulletin]. - 2012. - № 1. - pp. 62-66.

3. Khandazhapova, L. M., Maksanova, L. B.-Zh., and Lubsanova, N. B. Ob otsenke vliianiia razvitiia turizma na ekonomiku regiona [Assessing the impact of tourism on regional economy]. Problemy prognozirovaniia [Issues of forecasting]. - 2011. - № 5. - pp. 133-138.

4. Rozdolskaya, I. Innovation Consulting Services Within the Context of the Formation of a New Model of Marketing Innovation [Text]/ I. Rozdolskaya, M. Ledovskaya, I. Afanasiev // World Applied Science Journal. 2013. Volume 25. - Number 6. - P. 956-960

Login or Create
* Forgot password?