GREATING A CLUSTER-LOGISTIC STRUCTURE OF THE TOURIST AND RECREATION SYSTEM: ECONOMIC APPRAISAL OF THE POTENTIAL
Abstract and keywords
Abstract (English):
The authors of the article substantiate the necessity of developing a methodological base for an economic appraisal of a tourist and recreation system, natural-resource-management-driven methods for creating a cluster and logistic structure. The authors also emphasize the importance of a natural resources inventory for the practices of natural resource rent, ecological certification, a tourist service consumer classification, and a classification of coordinating controlling systems. The current practices of territorial municipal and federal administration determine the economic risks of investing into a complex programme of the tourist sector economic development and the economic effectiveness, as well as the lines, of ecological monitoring. Efficient territorial administration in the course of tourist cluster creation is seen by the authors as impossible without a development of a scientifically valid methodology for economic efficiency assessment of the potential unlocked by an integrated/multipurpose utilization of territorialrecreational systems of federal and municipal taxonomies. A major line of research is an ROI study of investing into complex environmental action programmes. According to the methodology considered in the article, tourist potential can be evaluated against such criteria as the resource validity for a recreational activity (technological evaluation), the degree of comfort, functioning, and creation of a natural-resource-management-driven cluster-logistic structure in urbanized areas (physiological evaluation), the degree of visual appeal (aesthetical evaluation), the uniqueness and quality of a resource (value assessment), the potential of a resource to generate tourist traffic (self-sufficiency evaluation), and capacity evaluation of the complexity of tourist resources, especially of their transport infrastructure.

Keywords:
economic appraisal of territorial potential, logistic and clusture structure, territorialrecreational systems, monitoring, economic risk
Text

Введение. Для повышения эффективности создания и функционирования туристско-рекреационной системы необходимо разработать методологию на основе комплекса логистических моделей и алгоритма создания кластеров на территориях муниципальных образований и федерального подчинения. Комплексная методика оценки потенциала рекреационных, трудовых и социальных ресурсов с учетом экологических интегральных показателей качества окружающей среды в условиях изменения природных условий позволит эффективно реализовывать территориальное управление на региональном уровне в сочетании с системой федерального соподчинения и разграничения функций [10].

Предполагаемая методика должна иметь комплексный характер и учитывать специфику многокомпонентной интегральной системы. Основой методики расчета является комплексное экономико-социальное исследование, проведенное с помощью социального, картографического, системного, типологического, статистического, математического подходов [1]. Методика оценки экономического эффекта функционирования и мониторинга туристско-рекреационной системы состоит в расчете экономических показателей и выявлении затрат на реконструкцию системы по классам возможной эксплуатации. Принципиальным отличием предлагаемого подхода является разработка моделей многовариантного стратегического прогнозирования с использованием интегральных показателей для выбора экономического и социального приоритетов инвестиционной политики территориального развития.

References

1. Barchukov I.S. Metody nauchnykh issledovaniy v turizme. M.: Izd. Tsentr «Akademiya», 2008. 224 s.

2. Dukhovnyy V.I., Zaretskiy V.I., Tishchenko B.A. Proektirovanie kompleksov avtoturizma. Kiev: Budivel´nik, 1972.

3. Larichev O.I., Moshkovich E.M. Kachestvennye metody prinyatiya resheniya. M.: Fizmatgiz, 1996. 440 c.

4. Orlovskiy S.A. Problemy prinyatiya resheniy pri nechetkoy iskhodnoy informatsii. M.: Nauka, 1981. 340 c.

5. Podinovskiy V.V., Nogin V.D. Pareto-optimal´nye resheniya mnogokriterial´nykh zadach. M.: Nauka, 2007. 365 c.

6. Rodichkin I.D. O natsional´nykh parkakh. Stroitel´stvo i arkhitektura. 1970. №10. S. 14-16.

7. Saati T.L. Prinyatie resheniy. Metod analiza ierarkhiy. M.: Radio i svyaz´, 1989. 466 c.

8. Sidorova N.V. Printsipy organizatsii transportnogo obsluzhivaniya prirodnykh parkov. Dis. … kand. tekhn. nauk po spets. 18.00.04. Kiev, 1984.

9. Tamov A.I. Organizatsiya upravleniya avtomobil´nym turizmom v regionakh Rossii. Avtoref. … kand. ekon. nauk. GOUVPO «Gosudarstvennyy universitet upravleniya», Moskva, 2010. 27 c.

10. Il´kevich S.V., Sakharchuk E.S. Ekonomicheskie aspekty ustoychivogo razvitiya turizma v regionakh Rossiyskoy Federatsii. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa. Tom 8. 2014. №2. S. 4-17.

11. Ermakov A.S., Sakharchuk E.S. Development of a Mathematical Model for Optimization of Transport Routes for Autotourists World Applied Sciences Journal 27 (Education, Law, Economics, Language and Communication): r. 474-477. 2013.

Login or Create
* Forgot password?