Abstract and keywords
Abstract (English):
The article covers the major lines of the Moscow Region arts and crafts museum development, with the authors proceeding from the belief in the duality of the folk arts and crafts nature, which is both a powerful tourist resource and a significant tourist attractor, it being seen by tourists as a product and an image-building constituent of the destination. The authors hold that Moscow-region artisantry is unique due its relative abundance and the recognized brand. The authors come to a conclusion on the significance of folk arts and crafts for a sustainable regional/territorial development based on their job creation contribution; tourist offer promotion and tourist-oriented infrastructure development entailing creating new employment opportunities, souvenir production, tax liabilities etc. The authors insist that museum-initiated arts-and-crafts market-driven production be coordinated and further developed. In the article, the authors suggest creating a coordinating artisantry committee and provide a calculation of the performance targets of Moscow region tourism development with due regard to the progressive growth of folk arts and crafts.

Keywords:
fold arts and crafts, artisantry, arts and crafts museums, coordinated interaction in tourism, cultural tourism
Text

Обоснование актуальности. Важнейшим фактором развития Московской области как центра культурного туризма является деятельность музеев народно-художественных промыслов (НХП). Развитие Московской области как центра культурного туризма в Российской Федерации предполагает:

1) увеличение количества туристов (российских и иностранных) и однодневных экскурсантов, посещающих объекты культурного туризма, в том числе музеи НХП;

2) наращивание количества мест размещения туристов, объектов досуга, развлечений, предприятий торговли и общественного питания;

3) совершенствование структуры и содержания предоставляемых услуг, повышение качества обслуживания на предприятиях туризма и досуговой деятельности;

4) формирование единого интегрированного рынка услуг культурного туризма в Московской области;

5) формирование единого бренда Московской области как ведущей дестинации культурного туризма в Российской Федерации;

6) развитие форм и видов туристской деятельности в увязке с основными принципами развития устойчивой туристской дестинации.

По экспертным оценкам, в Московской области насчитывается более 6400 объектов культурно-исторического наследия (5% от общероссийского показателя; особое место в культурном наследии региона имеют народные художественные промыслы (НХП): 10% всех входящих в Перечень НХП предприятий находятся на территории Московской области).

Таким образом, у НХП и музеев НХП есть все шансы стать локомотивом развития культурного туризма, причем в русле устойчивого развития дестинации, потому что народные художественные промыслы не только являются туристским аттрактором, они, в первую очередь, представляют собой производство изделий, причем изделий местного производства, силами местных мастеров [4]. Поддержка местных производителей, вовлечение местного населения в процесс развития туристской дестинации наряду с щадящим воздействием на окружающую среду являются важнейшими параметрами устойчивого развития туристских территорий [1; 3]. Параметры развития устойчивого туризма отражены на рис. 1.

References

1. Il´kevich S.V., Sakharchuk E.S. Ekonomicheskie aspekty ustoychivogo razvitiya turizma v regionakh Rossiyskoy Federatsii. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa. Tom 8. 2014. №2. S. 4-17.

2. Minaev V.A., Platonova N.A., Pogrebova E.S. Metodika analiza kachestva regional´noy infrastruktury industrii turizma i turisticheskogo servisa. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa. Tom 8. 2014. №2. S. 38-47.

3. Fedulin A.A., Sakharchuk E.S. and Ilkevich S.V. Moscow Regional Education Cluster in Tourism and Services: A New Sustainable Development Paradigm. World applied sciences journal Issue 30 (Management, Economics, Technology & Tourism), 14: P. 243-246.

4. Kortunov V.V., Chudinov V.A. and Sokolova E.Y. Tourism as a Way of Expanding Human Existence/WORLD APPLIED SCIENCES JOURNAL Issue 30 (Management, Economics, Technology & Tourism), 14: P. 124-127.

5. Kortunov V.V., Ananyeva T. N., Platonova N.A. and Chudaykina G.M. Fundamentals of Professional Ethics for Travel Service Employees. World applied sciences journal Issue 30 (Management, Economics, Technology & Tourism), 14: r. 167-170.

6. Kharitonova T.V., and Chkhikvadze N.A. Research of Competence-Based Tourism Educational System’s Conformity with Requirements of a Modern Business-Society. World applied sciences journal Issue 30 (Managem ent, Economics, Technology & Tourism), 14: P. 85-88.

7. Sakharchuk E.S. Analysis of Practice Centered Aspects of Educational Programs in the Sphere of Tourism and Hospitality. World Applied Sciences Journal 27 (Education, Law, Economics, Language and Communication): r. 305-308, 2013.

Login or Create
* Forgot password?