Abstract and keywords
Abstract (English):
The article deals with the issues connected with the application of educational internet-technologies to additional professional hospitality-specific training programmes. A critical analysis of the internetbased or internet-located educational resources has revealed a gap between classical education and online courses (MOOC – massive open online course). The authors propose the use of the Freemium model, which has been repeatedly tested by top universities all over the world. The article also provides the results of an analysis of federal educational resources – an aggregation of different federal educational agencies, federal educational institutions, federal projects and programs official websites, as well as federal educational portals. In the article, the authors also describe the results of their research into the sufficiency and adequateness of the competences currently held by the hospitalityindustry personnel and viewed from the top management’s standpoint. The purpose of the research is to identify the personnel’s educational/training needs. The analysis of internet-resources as carried out by the authors of the article demonstrates a lack of free-of-charge online training courses or Freemiumbased courses.

Keywords:
educational / training courses, classical education, online courses, hospitality industry, further / additional education / training
Text

Обоснование актуальности исследования

Статья 76 Федерального закона от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» предусматривает возможность обучения по дополнительным профессиональным программам посредством освоения отдельных учебных предметов, курсов, дисциплин (модулей), прохождения практики, применения сетевых форм в порядке, установленном образовательной программой.

Одним из инструментов освоения отдельных учебных предметов, курсов, дисциплин (модулей) вообще и в индустрии гостеприимства в частности, по нашему мнению, являются образовательные интернет-ресурсы. Образовательные интернет-ресурсы могут и должны использоваться при освоении образовательных программ любого уровня. Но особую значимость они приобретают при освоении дополнительных профессиональных программ (программ повышения квалификации и программ профессиональной переподготовки).

К числу образовательных ресурсов, кроме традиционных, относят следующие интернет- ресурсы:

• федеральные образовательные ресурсы;

• региональные образовательные ресурсы;

• книгоиздание и образовательная пресса;

• конференции, конкурсы, выставки, олимпиады;

• инструментальные программные средства;

• электронные библиотеки, словари, энциклопедии;

• ресурсы для администрации и методистов;

• ресурсы для дистанционных форм обучения;

• информационная поддержка образовательных проектов;

• ресурсы для абитуриентов;

• ресурсы по дисциплинам;

• вневузовские (внешкольные, внеклассные) ресурсы.

References

1. Asoyan T.M., Bobkova N.Yu., Gorbov L.S., Novikova N.G., Pogodin A.V., Shchikanov A.Yu. Ispol´zovanie tekhnologiy web 2.0 v ball´no-reytingovykh sistemakh otsenki dostizheniy studentov. Vestnik Assotsiatsii vuzov turizma i servisa. 2014. №1. S. 42-50.

2. Kaurova O.V., Maloletko A.N., Yumanova O.S. Bukhgalterskiy uchet i ekonomicheskiy analiz gostinichnogo predpriyatiya (dlya bakalavrov). M.: KnoRus, 2014.

3. Maloletko A.N. Teoreticheskie osnovy otsenki sostoyaniya obespecheniya i obsluzhivaniya gosudarstvennykh obrazovatel´nykh uchrezhdeniy vysshego professional´nogo obrazovaniya. M.: RGUTiS, 2008.

4. Maloletko A.N., Maloletko N.E. Problemy obespecheniya ekonomicheskoy bezopasnosti predpriyatiy gostinichnogo biznesa v usloviyakh vnedreniya innovatsiy. Innovatsionnoe razvitie ekonomiki. 2013. № 4-5 (16). S. 155-158.

5. Kaurova O., Maloletko A., Yumanova O. Ways to counter retrival of «shadow income» from businesses with fixed assets in hospitality. Middle east journal of scientific research. 2013. T. 15. №5. R. 757-762.

Login or Create
* Forgot password?