FRANCHISING INSTRUMENTS AS A FACTOR OF TOURISM DEVELOPMENT IN THE RUSSIAN FEDERATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper studies the features of the development of the tourist industry in Russia focusing enfranchising in tourist services. The tourism services sector worldwide is undergoing big changes associated with the development of information technology and a general increase in competition. Today we can observe two opposite processes: on the one hand, tourism services are accessible from year to year by an increasing number of individuals, on the other hand, the tourists are moving away from the services of tour operators. There is a general expansion of the tourist market, increased competition, increased spending on marketing, there is a need for continuous updating, trade secrets and know-how are developing, while there is a decreasing the life cycle of the participants of the tourist market. All this creates the need to bring together organizations and the creation of cooperative relations in their various forms and types. The article considers the brief history of the development of tourist franchising in Russia, reflects the structure of franchising market of tourist services, the organizational structure of the franchise in the tourist industry, as well as the place of tourist services franchise in the general classification of the forms of franchising. The article discussed in detail the specifics of the type of franchise-related features of tourist businesses in Russia. Special attention is paid to the issue of pricing in the activities of tour operators, as well as its impact on the effective functioning of franchise networks. On the whole franchise is regarded as one of the most viable areas of diversification in the field of tour operator and travel agent services. The relevance of such issue raises due to the crisis in the Russian outbound tourism, the occurrence of which can lead to a significant reduction of professional participants of the tourist market, the reduction of employment in the sector, reducing tax receipts.

Keywords:
franchise, franchising in tourist services, tourist franchise, tour pricing.
Text

Благодарность. Автор выражает благодарность научному руководителю, д.э. н., профессору кафедры менеджмента и маркетинга ФГБОУ ВПО «ВятГУ» Т. А. Бурцевой.

Введение. Франчайзинг — это не только инструмент мультипликации успешного бизнеса, но и механизм кооперации возможностей. Туристская сфера услуг во всем мире претерпевает большие изменения, связанные с развитием информационных технологий и общим ростом конкуренции. Потребители сегодня все чаще предпочитают самостоятельно организовывать свой отдых посредством индивидуального бронирования необходимых услуг: авиаперелетов, отелей, экскурсий и пр. Развитие систем лояльности, маркетинговые мероприятия перевозчиков и отельных сетей также стимулируют потребителей туристских услуг избегать посредников в цепочке организации своего отдыха. Таким образом, мы наблюдаем два противоположных процесса: с одной стороны, туристские услуги становятся год от года доступнее все более широкому кругу лиц, с другой — туристы постепенно отказываются от услуг туроператоров. В настоящее время франчайзинг может рассматриваться как механизм диверсификации рынка туруслуг, как формат сохранения малого туристского бизнеса, ситуация в котором резко обострилась в связи с проблемами экономики и кризисом в выездном российском туризме. В этой связи исследование особенностей реализации франчайзинга приобретает в настоящее время особую актуальность.

References

1. Brendy «na razves»: как turoperatory verbuiut turagentstva vo franchaizing [Brands «sold by weight»: how tour operators recruit travel agencies in franchising] // Profi.Travel. 10.02.2014/ http://profi.travel/news/754/details [Accessed on February 10, 2014].

2. Ganebnykh E. V. Upravlenie funktsiei kontrolia v sisteme franchaizingovykh otnoshenii [Management control function in the system of franchise relationships] // Ekonomika i predprinimatel´stvo. [Economy and Entrepreneurship] 2014. № 5 (2). pp. 436-440.

3. Kolinchenko M. V. Franchaizing как effektivnaia forma preodoleniia krizisa v sfere uslug [Franchising as an effective way of overcoming the crisis in the services sector] // Proceedings of the International Youth Science Forum «LOMONOSOV-2011» /Otv. red. A. I. Andreev, A.V. Andriianov, E.A Antipov, K.K. Andreev, M.V. Chistiakova. M.: MAKS Press, 2011.

4. Marketingovoe issledovanie franchaizing v Rossii - perspektivy v usloviiakh krizisa [Marketing research of franchising in Russia - Perspectives from the crisis] / Step by Step. 2009. 85 p.

5. Seminikhin KTsenovye strategii turfirm [Pricing strategies of travel agencies] // Audit i nalogooblozhenie. [Audit and Taxation] 2010. № 7.

Login or Create
* Forgot password?